Na rynku istnieje wiele rodzajów łożysk. Należą do nich łożyska ślizgowe, łożyska samonastawne, łożyska baryłkowe i łożyska kulkowe wzdłużne. Poniżej znajduje się krótkie omówienie najpopularniejszych typów:
Łożyska ślizgowe to najczęstszy typ łożysk stosowany w maszynach, pojazdach i innych urządzeniach. Składają się one z wału i obudowy, które razem tworzą zespół. Wał jest wykonany ze stali lub innego metalu i jest zaprojektowany tak, aby pasował do otworu w obudowie. Wał ma średnicę zewnętrzną od 5mm do 50mm (0,2 cala do 2 cali). Można ją zwiększyć poprzez zastosowanie wielu rzędów łożysk zamontowanych obok siebie (znanych również jako dwurzędowe). Osoby zainteresowane ich zakupem mogą z powodzeniem udać się na poniższą witrynę https://b2b.rombor.com.pl/16-lozyska-slizgowe-przegubowe-.
Łożyska samonastawne wykorzystują wałeczki cylindryczne, które są umieszczone po obu stronach wału w jego obudowie – wałeczki te umożliwiają ruch w dwóch różnych kierunkach, co eliminuje zużycie samego wału, pozwalając na bardziej płynną pracę w czasie. Łożyska kulkowe samonastawne mają zazwyczaj jeden lub więcej rzędów kulek, co pozwala im obracać się wokół własnej osi bardziej płynnie niż zwykłym łożyskom kulkowym. Dzięki temu nadają się do zastosowań wymagających dużych prędkości lub wysokich temperatur, takich jak turbiny lub silniki lotnicze, gdzie zwykłe łożyska kulkowe mogą nie mieć wystarczającego smarowania.
Łożyska igiełkowe składają się z dwóch rzędów igiełek, które jeżdżą po wale lub obudowie z podtrzymującym je pierścieniem zewnętrznym. Igły mogą poruszać się w dwóch kierunkach: od boku do boku i od przodu do tyłu. Koszyk jest umieszczony między wałem a obudową, dzięki czemu igiełki poruszają się w nim swobodnie, gdy wał się obraca.
Łożyska stożkowe mają stożkowe wałeczki zamiast kulek lub igiełek, które pozwalają na osiąganie wyższych prędkości niż inne rodzaje łożysk tocznych, ponieważ mają mniejsze tarcie podczas obracania się przy dużych prędkościach w porównaniu z łożyskami kulkowymi lub igiełkowymi.