Wymiana opon jest ważną częścią konserwacji pojazdu. Średnia żywotność większości opon wynosi sześć lat, choć nierzadko zdarza się, że są one dłuższe. Najlepszym sposobem na określenie, czy opony wymagają wymiany, jest sprawdzenie głębokości bieżnika. Jeśli głębokość bieżnika jest mniejsza niż 2/32 cala lub mniejsza niż 10% oryginalnej głębokości opony, należy ją wymienić.
Część bieżnika opony jest wykonana z gumy. Karkas i korpus opony są zazwyczaj wykonane ze stali lub nylonu. Większość opon zawiera również inne składniki, takie jak sadza, która nadaje im kolor i wytrzymałość, krzemionka, która zwiększa ich trwałość, oraz włókno węglowe, które nadaje im lekkość.
Opona zaczyna wyglądać na płaską po naciśnięciu na nią kciukiem i palcem wskazującym (tzw. „cupping”). Dzieje się tak, gdy ciśnienie powietrza w oponie jest niewystarczające do utrzymania jej okrągłości. Powoduje to również nierówne wzory zużycia na powierzchni opony, które są widoczne podczas jazdy z dużą prędkością w świetle słonecznym lub sztucznym. Opony możesz wymienić z pomocą strony http://www.prostauto.pl/wymiana-opon.html.
Opony zazwyczaj wytrzymują od 30 000 do 50 000 mil (50 000-80 000 km). Może się to różnić w zależności od kilku czynników, w tym nawyków jazdy i warunków klimatycznych. Opony z zaniżonym ciśnieniem lub nieprawidłowo ustawione powodują przedwczesne zużycie bieżnika. Jeśli opony są przepompowane, mogą szybciej zużywać się na zewnętrznych krawędziach.