Agregaty chłodnicze zbudowane są z kilku elementów. Najważniejsze z nich to: skraplacz oraz parownik, które odpowiadają za zmianę stanu skupienia czynnika chłodniczego. W trakcie swojej drogi przemieszcza się przez sprężarkę oraz zawór dławiący, który modyfikuje jego ciśnienie. Dodatkowym wyposażeniem są elementy elektroniczne, kontrolujące oraz sterujące jego pracą. Zabudowy chłodnicze w busach transportowych również muszą zawierać agregaty.
Podstawowy cykl chłodniczy bazuje na cyklicznych przemianach stanu skupienia oraz ciśnienia freonu, który odpowiada za usuwanie energii cieplnej z chłodzonego wnętrza. Jak ten proces wygląda? Wszystko zaczyna się w parowniku, w którym ma miejsce odparowanie płynu na skutek absorbowania energii cieplnej ze środka komory chłodniczej. Ogrzany czynnik pod postacią gazu wędruje do sprężarki, w której zarówno jego ciśnienie, jak i temperatura wzrastają. Dalej trafia do skraplacza, w którym obniżają się wyżej wspomniane parametry, czego skutkiem jest skraplanie czynnika chłodzącego. Dalej przedostaje się do zaworu dławiącego, w którym obniża się jego ciśnienie, a tym samym temperatura. Później znowu wędruje do parownika, gdzie temperatura jest jeszcze niższa, przez co absorbuje energię cieplną ze środka komory i zmienia swój stan na gazowy. W ten sposób cały cykl może rozpocząć się od początku. Całość ma charakter bardzo płynny, elementy konstrukcyjnego agregatu umożliwiają rozpoczęcie kolejnych etapów procesu i skuteczne chłodzenie.